Czym jest kultura obwiniania?
Kultura potępienia odnosi się do środowiska, w którym ludzie, zespoły są często potępiane czy krytykowane, a w niektórych przypadkach karane za błędy i swoje pomyłki. Często prowadzi to do sytuacji, w których pracownicy niechętnie biorą odpowiedzialność za swoje działania i błędy, ponieważ boją się krytyki i osądu ze strony przełożonych i menedżerów. Prowadzi to również do tego, że niechętnie podejmują inicjatywę, nie podejmują ryzyka i nie rozmawiają o problemach z jakimi firma boryka się na codzień.
Jakie są konsekwencje takiego zarządzania pracownikami?
- Strach przed konsekwencjami: pracownicy często obawiają się konsekwencji przyznania się do błędów. Może to prowadzić do braku otwartości i uczciwości niezbędnej do identyfikacji i rozwiązywania problemów.
- Brak inicjatywy: w środowisku, w którym błędy są dokładnie brane pod lupę i oceniane, pracownicy rzadziej podejmują inicjatywę lub proponują innowacyjne rozwiązania. Co ważne przy takim postępowaniu wobec pracowników, możesz zapomnieć o jakichkolwiek wnioskach o optymalizację procesów lub pomysłów na zmiany.
- Ukrywane informacje: pracownicy mogą ukrywać informacje o problemach lub możliwych ulepszeniach, aby uniknąć odpowiedzialności za błędy jakie mogą się przydarzyć na drodze do ich wdrażania. Może to prowadzić do nierozwiązanych problemów i utraty steru nad pracownikami. Tajemnice, ukrywanie się i zamiatanie błędów pod dywan to najgorsze co może przydarzyć się zespołowi.
- Krótkoterminowe rozwiązania: zamiast opracowywać trwałe, długoterminowe rozwiązania, które rozwiązują przyczynę, pracownicy będą korzystali z szybkich rozwiązań, które rozwiązują problem- ale na chwilę. Ciągłe życie w stresie i gaszenie pożarów powoduje, że z czasem zaczną wypadać trupy z szafy.
Co zrobić aby po prostu było lepiej?
- Bądź przykładem dobrej zmiany
Jeśli oczekujemy, że nasz zespół będzie otwarty i odpowiedzialny, musimy zademonstrować, jak to wygląda. Będąc przy tym stanowczym, odważnym i czułym dla siebie. Wszyscy popełniają błędy, w tym szef. Przyznaj się do błędów, uzyskaj informacje i porady od członków zespołu oraz omów wnioski wyciągnięte z przeszłych niepowodzeń. Pomoże to innym pójść w twoje ślady. - Zachęcaj do konstruktywnych informacji zwrotnych
Twórz kanały, które zapewniają otwartą i szczerą informację zwrotną. Pochwała i uznanie są tak samo ważne, jak podkreślanie niepożądanych zachowań, więc uczyń je częścią kultury zespołowej. Regularne spotkania, czy kanały na Teams lub Discord, dedykowane przyznawaniem się do błędów i burzą mózgów nad tym jak ten błąd naprawić. Na przykład podczas cotygodniowego spotkania z zespołem możesz zapytać: “czego nie udało się zrobić w zeszłym tygodniu?” Oczywiście zacznij od siebie i szczerze powiedz czego nie udało Ci się zrobić i dlaczego? Co Ci w tym przeszkodziło i zapytaj czy załoga ma jakiś pomysł na rozwiązanie Twojego problemu.
Dodatkowo, kiedy coś pójdzie nie tak jak planowałeś – postaraj się to zakomunikować jak najszybciej po incydencie, aby uzyskać informacje zwrotne na ten temat od swojej załogi. Upewnij się, że każdy członek zespołu nauczył się udzielać i otrzymywać zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie. Od teraz waszym celem jest naprawienie sytuacji i nie piętnowanie innych członków zespołu. - Celebruj przyznawanie się do błędów
Jeśli chcesz aby Twoi pracownicy w końcu zaczęli brać odpowiedzialność za własną pracę, a także byli otwarci na dzielenie się swoimi doświadczeniami (tymi pozytywnymi jak i negatywnymi)- przestań za wszystko ich karać! Musisz podejść do tego empatycznie, każdy popełnia błędy – czy tego chcesz, czy nie (i uwaga- będzie je popełniał nadal, po wymierzeniu kary)! Zamiast wciąż karać pracowników, w pierwszym etapie nagradzaj ich – ZA PRZYZNANIE SIĘ DO NICH! Tak jest! Podziękuj im, pochwal przed grupą – pokaż, że takie zachowanie doceniasz bardziej niż łatanie problemu na szybko. Zobaczysz, że efekty przyjdą szybciej niż się ich spodziewasz.
Trochę motywacji do działania
Cytat dla Ciebie:
Gdzie nie ma zaufania lub jest ono niewielkie, nie ma podstawy do prawdziwego, trwałego sukcesu.
Stephen Covey
Powodzenia!