Apteczka w zakładzie pracy

Apteczka w zakładzie pracy. Niby każdy wie, każdy słyszał- ale nie każdy pamięta. Temat apteczki w zakładzie pracy to odwieczny problem, który (mamy nadzieję) rozwiążemy tym wpisem już na zawsze ????

Zacznijmy od Kodeksu Pracy

Jak to mówią- first things first (z ang. najpierw najważniejsze rzeczy). Zgodnie z art. 209 1 Kodeksu Pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Natomiast w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów BHP znajduje się zapis mówiący o tym, że pracodawca musi zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy.

Ważne! Jeśli jesteś pracodawcą to pamiętaj, że możesz wesprzeć się na wiedzy i doświadczeniu służby BHP- od tego jesteśmy! Jako pracodawca według przepisów-musisz zapewnić powyższe rzeczy, ale nie musisz się na nich znać. Od tego z pomocą przychodzi doświadczony BHP’owiec, którego obowiązkiem jest pomóc Tobie w zakresie Bezpieczeństwa Pracy i Pierwszej Pomocy. Jeśli masz jakikolwiek problem związany z zagadnieniami BHP- zajrzyj tutaj, służmy pomocą ????

Najważniejsza identyfikacja zagrożeń

Aby apteczka pierwszej pomocy w naszej firmie była faktycznie pomocna w razie wypadku, najpierw należy zidentyfikować zagrożenia jakie mogą wystąpić na terenie zakładu pracy. Nie ma jednego, uniwersalnego składu apteczki pierwszej pomocy- niestety ????.

Kto ustala, co może naleźć się w apteczce?

O składzie apteczki decyduje pracodawca po konsultacji z lekarzem medycyny pracy.

 

Przykład naszej apteczki szkoleniowej- wypakowana po brzegi, zawiera materiały opatrunkowe i te dodatkowe 🙂

Skład apteczki

Jednak, to co zawsze powinno znaleźć się w apteczce to materiały opatrunkowe oraz dodatkowe materiały.

Materiały opatrunkowe to nic innego jak opaski, chusty, plastry czy bandaże.

Natomiast za hasłem materiały dodatkowe, kryją się rękawiczki, nożyczki oraz ustniki. Czyli wszystko to, co ma nam pomóc w bezpiecznym udzieleniu pomocy.

Co ważne i czego pod żadnym pozorem nie można pominąć mówiąc o apteczce w miejscu pracy? Instrukcja udzielania pierwszej pomocy! Dlaczego to takie ważne? Wiele osób widząc krew lub mając świadomość, że na ich barkach spoczywa obowiązek udzielenia pierwszej pomocy- panikuje. I nie ma w tym niczego wstydliwego. Nikt nie lubi stresujących sytuacji, dlatego należy zadbać o to, aby mieć pod ręką czytelną i prostą instrukcję, która przypomni lub rozwieje wątpliwości.

Poziom bezpieczeństwa w zakładzie pracy, podnosi oprócz dobrze wyposażonej apteczki także posiadanie defibrylatora AED.

Czego nie może być w apteczce?

W zakładowej apteczce pierwszej pomocy nie może znajdować się nic, co mogłoby zaszkodzić poszkodowanemu. Dlatego też, nie mogą znajdować się w niej leki.

Oczywiście kolejnym zakazem jest trzymanie w apteczce materiałów, które są przeterminowane- takie materiały powinny być na bieżąco wymieniane. Jak już często wspominałam- licho nie śpi ???? Warto być przygotowanym na wszystko i o każdej porze.

Czy Twoja apteczka spełnia normy?

Tak jak podkreślałam na początku. Apteczka powinna być dopasowana do zakresu działalności Twojej firmy. Jeśli jednak decydujesz się na zakup apteczki (a nie jej samodzielne przygotowanie) to najczęściej spotykaną na rynku apteczką jest ta wyposażona zgodnie z normą DIN 13164. Apteczki wyposażone zgodnie z tą normą, pozytywnie wpływają na poziom bezpieczeństwa w zakładzie pracy- ponieważ posiadają najważniejsze materiały opatrunkowe.

Ważne wyposażenie, ale jeszcze ważniejsza jest wiedza

Dobrze jest mieć apteczkę pełną bandaży czy plastrów- ale nic nam po niej, jeśli nie będziemy potrafili z nich skorzystać.

O konieczności i zaletach przeprowadzania wśród swoich pracowników szkoleń z pierwszej pomocy pisaliśmy tutaj. Ale po krótce. Pracownicy dla bezpieczeństwa własnego, oraz innych powinni posiadać praktyczne przeszkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Dodatkowo na każdej zmianie powinna być osoba wydzielona do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

 

Służba BHP jest do pełnej dyspozycji pracodawcy- w razie jakichkolwiek pytań zawsze warto się z nimi skonsultować 🙂
Kto uzupełnia zawartość apteczki?

Osobą, która kontroluje stan i zawartość apteczki jest pracodawca lub osoba wyznaczona przez niego, najczęściej ta sama osoba odpowiada za udzielanie pierwszej pomocy.

Dobra lokalizacja apteczki pierwszej pomocy

Skoro mamy już przygotowaną apteczkę pierwszej pomocy, to czas zastanowić się gdzie mamy ja umieścić. Jeśli chodzi o przepisy, to nie regulują dokładnego miejsca rozmieszczenia apteczek. Decyzję w tym temacie podejmuje pracodawca wspierany poradą zakładowego BHP’owca.

Natomiast jeśli chodzi o dobrą praktykę, to zalecane jest umieszczanie apteczek z plastrami w pomieszczeniach socjalnych a tych bardziej specjalistycznych blisko pomieszczeń kierowników zmian lub bezpośrednio przy stanowiskach pracy.

Najważniejsza jest jednak widoczność apteczki. Nawet najlepiej wyposażona apteczka będzie bezużyteczna jeśli nie będziemy o jej istnieniu wiedzieli. Dlatego nie „chowajmy” apteczek w szafach, za kolumnami.

Podsumowanie

Dobrnęliśmy do końca wpisu. Mam nadzieję, że rozwiałam nim wszystkie wątpliwości związane z wyposażeniem, obsługom a także rozmieszczeniem apteczek. Pamiętając o adekwatnym wyposażeniu apteczki, nie zapominajmy o szkoleniach z jej używania!

Na koniec życzę Wam, żebyście nigdy nie musieli jej użyć (oczywiście poza szkoleniami) ????