Jak zareagować, kiedy w naszym zakładzie lub firmie wydarzy się wypadek przy pracy? W tym wpisie podamy konkretne przykłady, krok po kroku co i jak należy zrobić. Ten wpis to must have dla pracodawcy, kierownika czy menagera!
Wypadek przy pracy- definicja
Zgodnie z art. 3 ust 1. ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz albo śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika:
- zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Określone zdarzenie może być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy jedynie wówczas, gdy spełnia równocześnie wszystkie cztery warunki podane w definicji. Wypadek:
- śmiertelny – Zgodnie z art.3 ust 4 ustawy. – za śmiertelny wypadek przy pracy uważa się wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć poszkodowanego w okresie 6 miesięcy od zdarzenia.
- ciężki – Zgodnie z art.3 ust 4 ustawy. – ciężki wypadek przy pracy uważa się wypadek, w wyniku którego nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała. Takie jak: utrata wzroku, słuchu, mowy, naruszające podstawowe funkcje organizmu. A także choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie albo trwałe, istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała.
- powodujący czasową niezdolność do pracy (skutkujący zwolnieniem lekarskim),
- wymagający profesjonalnej pomocy ambulatoryjnej medycznej (pogotowie),
- wymagający doraźnej pomocy (apteczka pierwszej pomocy).
Wypadek zbiorowy – Zgodnie z art.3 ust 4 ustawy. – za zbiorowy wypadek przy pracy uważa się wypadek, któremu w wyniku tego samego zdarzenia uległy co najmniej dwie osoby.
Zdarzenie potencjalnie wypadkowe – niebezpieczne zdarzenie, związane z wykonywaną pracą, podczas którego nie doszło do urazów lub pogorszenia stanu zdrowia.
Zdarzenie – wypadek bądź zdarzenie potencjalnie wypadkowe mające miejsce na terenie działalności.
Za zdarzenie uważa się również wypadek w drodze do pracy lub z pracy.
Wypadek przy pracy- jak postępować?
Postępowanie w momencie zaistnienia zdarzenia:
- Udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu przez osobę przeszkoloną,
- Zabezpieczenia pojazdu, urządzeń, maszyn,
- Wezwanie pogotowia ratunkowego (jeśli potrzebne)
- Konsultacja lekarska ( szpital) – transport poszkodowanego wraz z bezpośrednim przełożonym oraz z osobą przeszkoloną z udzielania pierwszej pomocy,
- Zabezpieczenie (oznakowanie, wygrodzenie) miejsca zdarzenia,
- Niedopuszczenie do miejsca zdarzenia osób postronnych ( niepowołanych),
- Zakaz uruchamiania pojazdów, urządzeń technicznych, które w związku ze zdarzeniem zostały zatrzymane bez zgody Pracodawcy, Służb specjalnych,
- Zakaz dokonywania zmiany położenia pojazdu i urządzeń technicznych i innych przedmiotów, które spowodowały zdarzenie, lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności,
- Wykonać dokumentację fotograficzną, szkic miejsca zdarzenia.
Wypadek przy pracy- zgłaszanie przez pracowników
- Pracownicy mają obowiązek niezwłocznego zgłaszania zdarzenia swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
- Zdarzenie mające miejsce w trasie przejazdu w kraju i poza krajem (a także w dni wolne od pracy, sobotę, niedzielę lub święta) należy zgłaszać telefonicznie. W pozostałe dni bezpośrednio bezpośredniemu przełożonemu.
- Wszystkie zdarzenia (udzielania pierwszej pomocy, wypadki przy pracy, zdarzenia potencjalnie wypadkowe) będą dokumentowane i prowadzone będzie ustalenie przyczyn źródłowych.
Skład Zespołu Powypadkowego będzie ustalony w zależności poziomu zdarzenia stopnia ciężkości zdarzenia.
Obowiązkiem pracownika jest zawiadomić niezwłocznie przełożonego, lub zaraz po ustaniu przeszkód uniemożliwiających niezwłoczne zawiadomienie.
Wypadek przy pracy- obowiązki pracodawcy
- Powołanie zespołu powypadkowego
- Sporządzenie w ciągu 14 dni karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy
- Dostarczenie egzemplarza poszkodowanemu pracownikowi (lub jego rodzinie w razie śmierci)
- Działania profilaktyczne/ korygujące
- Analiza wypadku przy pracy
- Prowadzenie statystyki wypadków
- Prowadzenie rejestrów wypadków przy pracy
- Archiwizacja dokumentacji powypadkowej.
Zbyt dużo na głowie?
Pracodawca pomimo prowadzenia działalności ma szereg innych obowiązków. Czasem jest tego zbyt wiele dla jednej osoby. I my to wiemy!
Potrzebujesz pomocy żeby ogarnąć wypadek przy pracy? A może chcesz skonsultować parę spraw? Dobrze trafiłeś!
Skontaktuj się z nami poprzez zakładkę kontakt lub:
- tel. 577 – 787 – 663
- email: biuro@mefisto.net.pl
Czekamy na wyzwania! Czekamy na współpracę z Tobą!