Informacja o warunkach zatrudnienia- jak powinna wyglądać, z czego się składa?
Pomagamy nowicjuszom!
Nie czujesz się pewnie jeśli chodzi o zagadnienia kadrowe, a musisz sporządzić Informację o warunkach zatrudnienia? Trafiłeś w dobre miejsce!
W tym wpisie zajmiemy się terminami wypłaty wynagrodzenia, które muszą zostać zawarte w tej informacji.
Jesteś początkującym kadrowcem? A może startującym przedsiębiorcom? To naprawdę nie ma znaczenia, ponieważ my piszemy tak- aby zrozumiał to każdy. Dlatego nie znajdziesz tutaj żadnego niezrozumiałego żargonu, którego będziesz musiał później Googlować 😉
Poniżej zawarliśmy dwa tematy:
- Termin wypłaty wynagrodzenia
-kiedy w firmie obowiązuje regulamin pracy;
-oraz w sytuacji, gdy nie ma takiego regulaminu;
- Dzień wolny przy terminie wypłaty
Termin wypłaty wynagrodzenia- jak to zapisać w informacji o warunkach zatrudnienia?
Termin wypłaty wynagrodzenia należy określić w informacji o warunkach zatrudnienia precyzyjnie.
Zgodnie z art. 29 § 3 K.p., pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:
- obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
- wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
- obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
- a jeżeli nie ma on obowiązku ustalenia regulaminu pracy, który jest zasadniczym aktem regulującym wskazane poniżej sfery stosunku pracy, dodatkowo o:
- porze nocnej,
- przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz
- miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia.
Według Słownika Języka Polskiego PWN zwrot “termin” może być rozumiany na dwa sposoby, jako czas przeznaczony na wykonanie jakiegoś zadania lub też konkretna data, wyznaczająca określone zdarzenie. W zakresie terminu wypłaty wynagrodzenia wyraźnie chodzi o drugi z wymienionych, co należy wywodzić z treści art. 85 § 1 K.p., w myśl którego wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Poprzedzenie daty przyimkiem “do”, np.: “wypłata następuje do 10. dnia następnego miesiąca”, nie wypełnia tego kryterium. Powinien to być konkretny dzień, np.: “wypłata następuje 10. dnia następnego miesiąca”. Tylko taki zapis wypełnia dyspozycję art. 85 § 1 K.p., a ponadto pozwala na bezsporne ustalenie ewentualnych opóźnień, a także momentu rozpoczęcia biegu przedawnienia i dochodzenia odsetek za zwłokę. Dodajmy, że wypłata wynagrodzeń przed ustanowionym terminem nie grozi pracodawcy ujemnymi konsekwencjami (por. pismo GIP, znak GBI.0701.134.2021.2).
Chcesz zostać kadrowym pionierem? A może prowadzisz firmę i chcesz liznąć temat? Sprawdź co mamy dla Ciebie!
A jeśli dzień wypłaty jest dniem wolnym?
Zagadnienie to reguluje przepis o charakterze powszechnie obowiązującym, dlatego należy uznać to za niewymagane. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby informację w tej sprawie umieścić w omawianym dokumencie. Mogłaby powielać przepis i brzmieć: “Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.“.
Krótki poradnik dla kadrowych nowicjuszy dobiegł końca- więcej o sprawach i nowinkach kadrowych dowiesz się tutaj.