Nadszedł listopad ,a co za tym idzie również sezon zimowy w naszym kraju. Okres zimowy w Polsce trwa od 1 listopada do 31 marca. Jest to czas, w którym na pracodawcę zostają nałożone dodatkowe obowiązki, szczegółowo określone zostały w Kodeksie Pracy oraz Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Niektóre grupy pracownicze zimą narażone są w sposób szczególny na działanie niekorzystnych warunków pracy w tym warunków pogodowych.
W takim wypadku pracodawcy posiadają zimowe obowiązki związane z zapewnieniem zimowej odzieży roboczej, ciepłych posiłków czy też miejsca do ogrzania się. Na niskie temperatury, opady oraz silny wiatr szczególnie narażeni są pracownicy wykonujący pracę na zewnątrz. Zagrożenie stanowią również śliskie powierzchnie oraz możliwość upadku spadających przedmiotów- sopli lodu.
Określmy zatem najważniejsze wymagania jakie musi spełnić pracodawca organizujący pracę w warunkach zimowych.
Minimalna temperatura
Ogólne przepisy BHP;
§ 30. [Temperatura w pomieszczeniach pracy]
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14 °C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C (291 K).
Sytuacja komplikuje się jednak gdy praca wykonywana jest na zewnątrz na otwartej przestrzeni ponieważ przepisy nie określają granicznych wartości minimalnych temperatur. Zatem pracodawca musi podjąć kroki w celu złagodzenia oddziaływania niekorzystnych warunków pogodowych. Rozumie się przez to organizację m.in. pomieszczenia do ogrzania się, które będzie znajdowało się w pobliżu miejsca wykonywanej pracy. Pomieszczenie do ogrzania się pracowników powinno chronić przed opadami atmosferycznymi, niską temperaturą dawać możliwość przygotowania ciepłego posiłku. W pomieszczeniu takim minimalna temperatura powinna wynosić 16C. Ponadto pracodawca dla każdego pracownika wykonującego pracę zimą na zewnątrz zapewnia odzież ochronną ciepłochłonną lub przeznaczona do prac na otwartej przestrzeni. Podczas występowania niskich temperatur dodatkowo pracownik powinien otrzymać nakrycie głowy oraz środki ochronne kończyn zarówno dolnych jak i górnych. Szczegółowy spis środków ochrony indywidualnej znajdziemy w załączniku nr 2 Rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów BHP.
Niższa niż wymagana temperatura
W przypadku gdy temperatura jest niższa, pracodawca ma obowiązek w pierwszej kolejności podjąć działania w celu zapewnienia właściwej temperatury gdy jest to nie możliwe zapewnić;
- odzież roboczą ocieplaną,
- ocenić wydatek energetyczny i w przypadku zwiększonego wydatku energetycznego dostarczyć pracownikowi bezpłatne posiłki profilaktyczne,
- zapewnić miejsce do ogrzania się pracownika,
Przerwa na ogrzanie się
Pracodawca zapewnia pomieszczenie do ogrzania się jednak przepisy nie określają długości przerw oraz ich częstotliwości czyli czasu w jakim pracownicy mogą korzystać z tych właśnie pomieszczeń.
Zgodnie z Kodeksem Pracy pracodawca może skrócić czas pracy poniżej określonych norm i wliczyć czas przerwy do czasu pracy dla pracowników zatrudnionych w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub szczególnie uciążliwych.
Pracodawca ustala wykaz takich prac po konsultacji z przedstawicielami pracowników oraz lekarzem medycyny pracy sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami. Po konsultacjach pracodawca wprowadza dodatkowe tzw. regulaminowe przerwy, wliczone do czasu pracy, ich czas trwania oraz częstotliwość.
Zaraz będzie ślisko!
Z związku z występowaniem niskich temperatur oraz opadów atmosferycznych pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć ciągi komunikacyjne na terenie przedsiębiorstwa.
Obowiązkiem tym jest odśnieżanie chodników, przejść, dróg wewnętrznych na terenie firmy oraz przeciwdziałanie ich oblodzeniu poprzez bieżące obsypywanie piaskiem lub solą. Poza dbaniem o stan ciągów komunikacyjnych pracodawca musi pamiętać o regularnym usuwaniu nawisów lodowych oraz śniegu z dachów. Zaniedbania w tym zakresie mogą doprowadzić do wypadków lub nawet do katastrofy budowlanej na skutek zawalenia się dachu pod ciężarem śniegu.
JA też mogę coś zrobić!
Choć pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, to każdy pracownik powinien również aktywnie dbać o swoje zdrowie, szczególnie podczas pracy w niskich temperaturach.
- Zapobieganie przeziębieniom i grypie: Niskie temperatury obniżają odporność organizmu, zwiększając ryzyko zachorowań.
- Zminimalizowanie ryzyka odmrożeń: Długotrwałe przebywanie na mrozie może prowadzić do poważnych uszkodzeń skóry.
- Poprawa komfortu pracy: Odpowiednie ubranie i akcesoria ochronne zwiększają komfort pracy w niskich temperaturach.
- Pracodawca zapewnił Ci ŚOI, a Tobie nadal jest zimno? Doposaż się w np. kalesony, bieliznę termo, dodatkową bluzę, czy koszulkę! Ty też masz wpływ na komfort swojej pracy!
Źródła: